Operaţiunile de mentinere a păcii pentru Republica Moldova – între dileme şi prioritate

Recent, la  iniţiativa Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE)  a fost  stabilită  cooperarea cu statele neutre din Europa Occidentală la NATO şi anume Austria, Elveţia, Finlanda, Irlanda şi Suedia (numit grup informal Western European Partners (WEP5)). Scopul este de a discuta experienţa avansată de cooperare a statelor neutre din Europa cu Alianţa Nord-Atlantică, modalităţi de valorificare a diverselor posibilităţi de colaborare oferite de NATO statelor partenere, rezultatele şi beneficiile obţinute de aceste ţări din relaţia cu Alianţa, obiectivele lor pentru viitor în cooperarea cu NATO etc. Statele Grupului WEP5 au o pondere semnificativă în cooperarea cu Alianţa, atît sub aspectul participării la misiunile internaţionale, cît şi a implementării unor proiecte de amploare pe linia NATO. Personal am avut relatii de cooperare foarte bune cu Sefii statelor majore a Armatelor ţarilor  neutre  şi au fost implimentate mai multe proecte bilaterale. Au fost invăţate multe lecţii, dar multe mai pot fi realizate, inclusiv prin experienţa, pe care o au ţările neutre, de participare la misiuni internaţionale.

În ultimele şase decenii, operaţiunile de menţinere a păcii ale Organizatiei Naţiunilor Unite s-au dezvoltat, devenind unul dintre cele mai importante instrumente folosite in acest sens de către comunitatea internatională. Astazi, peste 110 000 de colaboratori  –  militari, ofiteri de politie şi civili – acţionează în cadrul a 16 misiuni de menţinere a păcii din intreaga lume. Numarul statelor care contribuie cu personal militar şi de poliţie a ajuns la 120. Această participare nu numai că intăreşte capacitatea Naţiunilor Unite, dar este şi o dovadă clară de respect, interdependenţa si incredere in cadrul misiunilor de mentinere a păcii ale ONU.

 NATO, de asemenea, este un contribuitor activ la pacea şi securitatea internaţională. Prin intermediul operaţiunilor sale de gestionare a crizelor, Alianţa îşi demonstrează atât dorinţa de a acţiona ca o forţă pozitivă pentru schimbare dar şi capacitatea sa de a face faţă provocărilor de securitate ale secolului XXI.

De la prima sa intervenţie militară în 1995, NATO a fost angajat într-o gamă diversă de operaţiuni. Astăzi, aproximativ 70 000 de militari sunt angajaţi în misiunile NATO din întreaga lume, gestionând cu succes operaţiuni: la sol, aeriene şi navale. Aceste forţe NATO operează în prezent în Afganistan, Kosovo, Irak, Marea Mediteraneană, pe Cornul Africii şi în Somalia. Principala problemă ramine găsirea personalului  pentru misiunile de menţinere a păcii. Totuşi, problema cea mai mare este ca specialistii să indeplinească cerintele necesare recrutării, mai ales că este nevoie de mii de poliţisti, militari si de angajati civili cu experienţă in justiţie, administraţie publică, dezvoltare economică sau în alte domenii. Misiunile ONU si NATO trebuie să asigure si sprijin in domenii precum: transport aerian tactic, spitale de campanie sau controlul mişcarii în cadrul operaţiunilor. Resursele, necesare pentru misiunile de menţinere a păcii, fiind adesea furnizate de statele membre.

Participarea la operaţiunile internaţionale de menţinere  a păcii (OMP)  este o contribuţie şi un sacrificiu pe care şi-l aduce o ţară în numele păcii şi securităţii internaţionale. Aceasta desigur necesită efort uman, material şi financiar. Astăzi Republica Moldova nu-şi poate permite toate acestea de una singură. Este greşită şi nefondată părerea unora că, operaţiunile de menţinere a păcii aduc venit material statului, ba mai mult ca ele pot fi privite ca business.Unica valoare pe care o primeşte statul prin participare la operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii este valoarea morală şi respectul internaţional, care desigur e mai important decît dimensiunea materială. Aceasta aduce indirect mult mai multe avantaje statului prin susţinerea pe care o poate primi la forumurile internaţionale şi de la proiectele internaţionale.

Pentru Republica Moldova, asistenţa si participarea la susţinerea efortului internaţional de menţinere a păcii este o prioritate. Dar, prezenta noastră in misiuni  internationale, inclusiv cele conduse de NATO, nu depinde doar de nivelul de pregatire a Armatei, capacitatea financiară si voinţa politică a guvernării, dar si de anumite dileme, intre care balansează clasa politică si societatea civila, care trebuie luate in consideraţie.

Legea  nr.1156 „Cu privire la participarea Republicii Moldova la operatiunile internationale de mentinere a pacii”, din 26.06.2000, stabileşte  cadrul  legal de participare la ele. Drept temei juridic internaţional,  serveşte Carta ONU (cap.V-VII), drept temei juridic naţional –Constituţia Republicii Moldova.

Principiile de participare a Republicii Moldova la operatiunile internationale de mentinere a pacii, derivă din interesele fundamentale ale ţarii si angajamentele ei internaţionale  şi au cîteva condiţii, printre care putem menţiona:

-OMP se desfaşoară cu mandatul ONU sau OSCE.  Republica Moldova exclude participarea directă la operaţiunile internaţionale de impunere a păcii.

-Este finalizată  pregatirea multilaterală a forţelor de menţinere a păcii moldoveneşti pentru misiune,in conformitate cu caracterul acesteia.

De aici putem face concluzia, in primul rînd  – Republica Moldova poate participa la OMP internationale conduse de NATO, doar dacă exista  mandatul ONU.

In al doilea rind – cooperarea cu NATO este importantă pentru Armata Naţională, in contextul  pregătirii militarilor, subunitaţilor la standartele necesare pentru misiune: structura, pregatirea, acţiunea, dotarea. Această cooperare cu NATO a permis în anul 2012, ca Armata sa finalizeze pregatirea si testarea unei companii de infanterie şi a unui grup de genişti după standartele NATO. Aceste standarte sunt aplicabile pentru OMP internationale si permit acestor militati si unitati participarea la ele.

Totodată, in centrele Operatiuni de mentinere a păcii a ţarilor NATO si partenere, au trecut pregătirea  peste 200 de ofiţeri, care participă ca observatori la OMP ale ONU, dar şi aduc contribuţia  in misiunea de mentinere a păcii din zona transnistreană a Republicii Moldova.

Din ţarile neutre europene, Republica Moldova, este unica, care desfasoară pe teritoriul propriu, operatiune de mentinere a păcii, după conflictul militar din 1992. Aceasta cere de la Armata Nationala să depună eforturi majore pe plan intern, contribuind astfel la stabilitatea si pacea in zona de sud-est a Europei. Si asta este prima dilemă pentru Republica Moldova – balanţa resurselor necesare pentru desfăsurarea propriei OMP si pentru OMP internationale.

Participarea numai la misiuni de mentinere a păcii cu mandatul ONU sau OSCE sau si la altele, este a doua dilemă. Trebuie de menţionat, că Armata Natională are experientă de participare la OMP conduse de NATO sub următoarele forme: cu ofiteri de stat major, observatori militari, subunitaţi de genisti, echipaje de piloti si elicoptere – in Bosnia si Herţegovina, Irak, Afganistan.Tările neutre (WEP5) au o contribuţie majora şi la OMP conduse şi  de Uniunea Europeană (UE). In contextul cursului politic al guvernului  Republicii Moldova de integrare  in UE, ajustarea legislaţiei  naţionale pentru suportul OMP conduse de UE, este o cerinţă a timpului.

Între memorie şi viitor, a treia dilemă. În memoria societăţii moldoveneşti a rămas memoria războiului din Afganistan, purtat de Uniunea Sovietică între anii 1979 -1989. La acest război au participat peste 12500 de moldoveni,  305 au fost omorîţi, aproape 500 au fost schilodiţi. Un număr mare de cetăţeni au fost marcaţi negativ de acest război şi orice deplasare a militarilor peste hotare este asemănată cu războiul din Afganistan. Schimbarea  atitudinei  faţă  de OMP internaţionale în societate trebue să fie pe agenda statului şi cea a ONG-urilor.

Republica Moldova  va participa la OMP internaţionale numai cu militari sau şi cu poliţişti si civili – a patra dilemă. Un rol pozitiv ar avea extinderea capacităţilor de forţe capabile să contribuie la OMP internationale şi către Ministerul Afacerilor  Interne, Trupele de carabineri, cu misiunea lor de asigurare a ordinei de drept în zona operaţiunei.Trupele de carabineri din  Republica Moldova se află acum la o fază importantă a reformei, începînd cu anul 2013 va deveni o structură profesională, unde sper să se regăsească şi  poliţişti şi unităţi de carabineri pregătite pentru OMP.

Astăzi în Republica Moldova avem o forţă civilă, capabilă să participe imediat, primind suportul necesar, la operaţiuni umanitare de deminare  ori OMP internaţionale conduse de NATO. Peste 50  de militari genişti în rezervă, cu experienţa de participare la operaţiunea de deminare în Irak, cît şi pe teritoriul propriu al Republicii Moldova, după conflictul armat din 1992, au format un detaşament, care a trecut toate procedurile de înregistrare conform legislaţiei naţionale şi internaţionale. Participarea lor la OMP internaţionale, ar deschide o nouă filă a contribuţiei Republicii Moldova la securitatea internaţională.

Alegerea între est şi vest, pro-NATO  sau anti-NATO, acestea sînt frămîntările societăţii moldoveneşti timp de 20 de ani –şi reprezintă cea mai importantă dilemă, care influenţează şi deciziile politice, inclusiv cele de participare la OMP internaţionale.

Dar, aş vrea să menţionez, că în Republica Moldova, atitudinea faţă de NATO se schimbă într-o direcţie pozitivă. Astfel, dacă la primul exerciţiu militar desfăşurat de către NATO în Republica Moldova în 2006 ,,Cooperative Longbow/Cooperative Lancer ,, a existat multă  agresivitate şi critică faţă de NATO, inclusiv cu ameninţarea de proteste în masă, de blocare a drumurilor de deplasare a militarilor, la următorul exerciţiu condus de NATO in Moldova ,,Codrii 2011,, nu a fost manifestată nici o agresivitate. Este un semn, că consecinţele războiului rece se topesc în memoria cetăţenilor  Republicii Moldova.

Şi ultima ,cred, că insăşi neutralitatea proclamată constituţional,dacă nu+i înţelegi avantagele şi valoarea ei, pentru Republica Moldova este o dilemă. Cum să procedezi atunci cind neutrlitatea nu este recunoscută si garantată extern, iar trupele militare străine staţionează pe propriul teritoriu?

Consider, că  cooperarea cu statele  neutre din Europa Occidentală,  întăreşte în societate  importanţa pe care o au ţările neutre ca potenţial de dezvoltare, ca potenţial în menţinerea  păcii şi securităţii internaţionale, dar şi necesitatea de cooperare cu NATO în interesul  întăririi acestei securităţi. Prin  participarea la Operatiunile internationale de mentinere a pacii ţarile  sunt un furnizor de securitate şi sper că Republica Moldova îşi va modifica statutul de consumator la cel de furnizor de securitate prin modelul si experienta ţarilor neutre.

De asemenea consider că MAEIE, prin stabilirea formatului de cooperare cu ţarile neutre (WEP5), deschide  posibilitatea dezvoltării potenţialului propriei neutralităţi. Şi atunci, cu siguranţă, neutralitatea nu va mai fi o dilemă?

Ion Coropcean, general de divizie (R),

Ex-Şef al Marelui Stat Major, Comandant al Armatei Naţionale.

Lasă un comentariu